Tricks der kan være med til at tackle trivselsproblemer
Ingen har gavn af mistrivsel på en arbejdsplads.
Dårlig trivsel på en arbejdsplads kan skyldes ofte menneskelige mangfoldigheder. Det kan derfor godt betale sig at zoome ind på mindre enheder og prøve at forstå, hvilke elementer der er med til at skabe problemerne.
Det er i mange tilfælde muligt at sænke sygeprocenten/fravær – der er mange håndtag at skrue på i sådan en proces, små tricks kan gøre store forskelle, men det hele handler i høj grad om, at man er nødt til at dykke ned i den enkelte afdelings problemer.
Medarbejdergrupper kan være meget forskellige, man kan derfor ikke bruge det samme sprog til alle, »Det nytter ikke noget at tro, at man kan fikse det hele ovenfra med samme budskab til alle. Man bliver nødt til at kommunikere målrettet med de enkelte faggrupper og individer.«
Støjen skal fjernes
Mistrivsel og sygefravær kan skyldes en række ting, som kan kategoriseres og derefter adresseres. Der kan være overordnede mønstre, som kan modvirkes fra toppen af – for eksempel ved bevidst at sætte ressourcer af til at højne arbejdslysten.
Det ændrer dog ikke ved, at det kan være ganske små ting, som ender med at skabe for eksempel dårlig stemning i en afdeling. Detaljer, der ikke kan ses fra topledelsens niveau. Det oplever vi ofte.
Det er ofte de små ting der kan gøre den store forskel for den enkelte.
Redskaber til rådighed
Det er vigtigt med et bevidst valg – at sætte ressourcer af til at forbedre arbejdspladsens medarbejdertrivsel.
Man er nød til at tage medarbejdertrivsel seriøst og ansvarligt.
Overordnet handler det om at sortere støj fra. Der er mange meninger og mavefornemmelser, når det kommer til trivsel, men de kan være gode at sortere fra. Vi i PSYKOLOG-erne stor viden om de ting, der påvirker vores arbejdslyst. Hvis man sætter ressourcerne af til det, kan man sætte ind, der hvor akilleshælen er.